Wanneer je wilt groeien als bedrijf en nieuwe werknemers aan wilt trekken, is het van belang dat het bedrijf goed gepresenteerd wordt aan de buitenwereld. Bij sommige bedrijven is het noodzakelijk dat een werknemer verstand heeft van hele specifieke dingen terwijl brede kennis genoeg is voor andere functies. Zo is het voor restaurants bijvoorbeeld belangrijk dat iemand ervaring heeft in de horeca. Dit kan heel breed zijn en het maakt voor veel restaurants niet zo veel uit in wat voor restaurant iemand gewerkt heeft. Het is een stuk lastiger om een geschikte werknemer te vinden voor de ontwikkeling van technische producten in het ziekenhuis. Dit is veel specifieker en lastiger om iemand te leren. Het is belangrijk dat een bedrijf een duidelijk idee heeft van wat zij zoeken in een nieuwe werknemer, over welke vaardigheden hij of zij moet beschikken en wat noodzakelijk is om de baan goed uit te kunnen voeren. Voor sommige banen is het bijvoorbeeld van belang om communicatief vaardig te zijn. Deze punten kunnen allemaal meegenomen worden bij het opstellen van een vacature. Zorg ervoor dat de vacature goed aansluit bij de verwachtingen die je hebt van een potentiële werknemer. Daarnaast is het belangrijk dat de vacature niet te breed is maar ook niet te specifiek is. Een doelgerichte vacature kan mensen afschrikken die niet zeker weten of ze de geschikte kandidaat zijn. Nadat je de vacature online hebt gezet, zullen er waarschijnlijk veel mensen reageren. Maak een goede selectie van mensen die vakkundig overkomen en nodig deze kandidaten uit voor een sollicitatiegesprek. Wanneer het management alsnog twijfelt, kunnen de overgebleven kandidaten uitgenodigd worden voor een tweede gesprek. Bedrijven die specifieke werknemers aan willen nemen kunnen een ontwikkelassessment op stellen. Een assessment bestaat uit verschillende interviews, testen, rollenspellen en andere activiteiten. Dit onderzoek kan opgesteld en uitgevoerd worden door loopbaannederland. |
https://loopbaannederland.nl/ |